۱۳۹۱ مرداد ۲۲, یکشنبه

22 مرداد 91
             

دانشگاه تهران در اقدامی بی‌سابقه حاضر به اعمال سهمیه معدل ورود به مقطع کارشناسی ارشد برای دختران رشته معدن نیست. این در حالی است که این دانشجویان به امید داشتن سهمیه شاگرد اولی، فرصت شرکت در کنکور کارشناسی ارشد را از دست داده‌اند.
تعدادی از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با «اعتماد» با ابراز نگرانی نسبت به سرگردانی دانشجویان دختر در آخرین ماه‌های مانده به شروع سال تحصیلی جدید، از مخالفت فرهاد رهبر رییس دانشگاه تهران برای پذیرش دختران در رشته معدن خبر دادند.
این در حالی است که تنها به عنوان نمونه از شش دانشجوی برتر معدن دانشگاه تهران در سال جاری که می‌توانستند بدون کنکور به مقطع کارشناسی ارشد راه پیدا کنند چهار دانشجوی دختر هستند. در کنکور کارشناسی ارشد ۹۱ نیز پذیرش دانشجو در دانشکده معدن دانشگاه تهران به صورت تک‌جنسیتی شده بود که اعتراض دانشجویان و بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی و انجمن علمی دانشکده مهندسی معدن را به دنبال داشت.
در پی انتشار بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی و انجمن علمی دانشکده مهندسی معدن، در اعتراض به اعلام پذیرش تک‌جنسیتی رشته مهندسی معدن در مقطع کارشناسی ارشد و امضا شدن این بیانیه توسط اساتید و دانشجویان، مشخص شد ظاهرا یکی از علل این تصمیم‌گیری، اطلاعات اشتباهی است که ریاست دانشگاه تهران، درباره تعداد دانشجویان دختر شاغل به تحصیل در دانشکده معدن داشتند. اما این اقدام بار دیگر در کنکور ۹۱ از سوی دانشگاه تهران و بسیاری از دانشگاه‌های کشور تکرار شد.
این در حالی است که وزارت علوم و سازمان سنجش حاضر به پذیرش مسوولیت این اقدام نیستند و معتقدند تک‌جنسیتی شدن رشته‌های دانشگاهی به تشخیص دانشگاه‌ها صورت گرفته است.
در حالی که بر اساس قانون دانشگاه‌ها اختیار تعیین جنسیت دانشجویان را ندارند. به همین دلیل کارشناسان آموزش عالی معتقدند این‌گونه ممنوعیت‌ها که بر اساس آن تعداد زیادی از دانشگاه‌ها از پذیرش دانشجوی دختر خودداری کرده‌اند، اساسا پایه و اساس قانونی ندارد. حذف دختران از رشته‌های مهندسی و کاهش ظرفیت پذیرش آنها در سایر رشته‌های دانشگاهی سیاستی است که در چند سال اخیر از سوی برنامه‌ریزان آموزش عالی به طور گسترده‌یی در حال اجرا است.
در دفترچه کنکور کارشناسی ۹۱ که در روزهای گذشته منتشر شد دختران از ۷۶ رشته دانشگاهی حذف و بیش از ۶۰۰ کد رشته دانشگاهی در ۶۰ دانشگاه کشور تک‌جنسیتی شده بود. بررسی دفترچه راهنمای کنکور ۹۱ حاکی از آن است که ۱۲ دانشگاه کشور در رشته مهندسی معدن تنها مرد پذیرش می‌کنند. دانشگاه تهران، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، صنعتی بیرجند، سهند تبریز، بین‌المللی قزوین، دانشگاه کاشان، دانشگاه لرستان، دانشگاه بیرجند، دانشگاه سیستان بلوچستان، دانشگاه باهنر کرمان و دانشگاه ارومیه، دانشگاه‌هایی هستند که ظرفیت پذیرش دختران در رشته مهندسی معدن را صفر کرده‌اند.
سایر دانشگاه‌ها نیز سهمیه ناچیزی را برای پذیرش دختران در این رشته قرار داده‌اند. آمار تفکیک جنسیتی در کد رشته‌های دانشگاهی نشان می‌دهد که از هر شش کد رشته دانشگاهی بیش از یک رشته به صورت تفکیک شده برای دانشجویان پسر یا دختر برگزار خواهد شد. به طور میانگین بیش از ۱۷ درصد کد رشته‌های دانشگاهی در گروه‌های آموزشی مختلف تفکیک جنسیتی شده‌اند.
بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده، در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در حدود ۲۰ درصد، علوم انسانی بیش از ۳۰ درصد، علوم تجربی ۱۰ درصد، هنر ۳۴ درصد و زبان‌های خارجی ۲۵ درصد کد رشته‌های دانشگاهی به صورت تفکیک شده برای دانشجویان پسر و دختر برگزار خواهد شد. دانشگاه‌های اراک، اصفهان، بوعلی‌سینا همدان، بین‌المللی امام‌خمینی قزوین، لرستان، محقق اردبیلی، گلستان و علامه طباطبایی از دانشگاه‌هایی هستند که شمار زیادی از رشته‌های تحصیلی را به صورت تک‌جنسیتی برگزار می‌کنند. در کنار تفکیک جنسیتی انجام شده در بسیاری از رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی ظرفیت ناچیزی برای دختران در نظر گرفته شده است. این در حالی است که در کنکور سراسری امسال ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان را زنان و ۴۰ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.
سهیلا جلودارزاده: صاحبان تفکر تفکیک جنسیتی در عصر جاهلیت دختران را زنده‌ به‌ گور می‌کردند
در پی اعمال تفکیک جنسیتی گسترده در پذیرش رشته‌های دانشگاهی از سال تحصیلی جدید از سوی وزارت علوم، یک فعال حقوق زنان گفت: اگر صاحبان این تفکر و اندیشه که به تفکیک جنسیتی در رشته های دانشگاهی اعتقاد دارند، در عصر جاهلیت بودند بی‌شک اقدام به زنده به گور کردن دختران می‌کردند.
سهیلا جلودارزاده در گفت‌و‌گو با ایلنا در مورد دخترانه و پسرانه کردن برخی از رشته‌های دانشگاهی گفت‌: این اقدام یک حرکت برگشت به عقب و برخلاف آرمان‌های رهبر کبیر انقلاب اسلامی، قانون اساسی و مصلحت ملت است.
وی افزود: چنین تفکری در دانشگاه‌های کشور مبنی بر تقسیم کردن برخی رشته‌ها بین زنان و مردان درگذشته وجود داشت به طوری که این تفکر به دبیرستان‌ها نیز کشیده شده بود.
جلودارزاده خاطرنشان کرد: در‌‌ همان سال‌ها شورای فرهنگی اجتماعی زنان مصوبه از شورای عالی انقلاب فرهنگی اخذ کرد که براساس آن این تبعیض‌های جنسیتی در حوزه دانشگاه برچیده شد.
این فعال حقوق زنان هرگونه تبعیض ناروا را خلاف قانون اساسی ذکر کرد و افزود: تبعیض‌های ناروا برای دختران و پسران در جامعه با توجه به تاکیدات اسلام نباید وجود داشته باشد و همه دختران و پسران باید بتوانند در همه رشته‌های علمی رشد کنند.
وی به مصوبه سیاست‌های اشتغال زنان در جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: دراین مصوبه هیچ شغلی برای زنان محدود نشده است اما امروز می‌بینیم که هر دم از این باغ بری می‌رسد.
جلودارزاده خاطرنشان کرد: اگر این اقدام تبعیض آمیز و ظالمانه توسط وزارت علوم به اجرا درآمده باشد و یا دانشگاه‌ها خودسرانه این کار را کرده باشند در هر دو صورت خلاف قانون اساسی، قوانین مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و خلاف سیاست‌های اشتغال زنان در جمهوری اسلامی است.
این فعال حقوق زنان یکی از افتخارات مسئولان را ورود بیشتر دختران نسبت به پسران در تحصیلات عالی ذکر کرد و افزود: این موضوع در راستای نشان دادن چهره واقعی اسلام است اما این را هم دارندتغییر می‌دهند.
وی با تاکید بر اینکه به اعتقاد من تعمدی در اجرای این اقدامات تبعیض آمیز در کار است، تصریح کرد: با این اقدامات، چهره اسلام ضد زن نشان داده می‌شود به این صورت که اسلام زن را جنس دوم فرض می‌کند وبرای آن هیچ حقی در جامعه قائل نیست.
جلودارزاده تصریح کرد: در طول هشت سال گذشته شاهد قوانینی همانندقانون حمایت از خانواده بوده‌ایم که با مقاومت جانانه زنان مسلمان کشورمان این قانون به آن شکل، جنبه اجرایی پیدا نکرده است و این مقاومت از اعمال ظلم مضاعفی نسبت به زنان جلوگیری کرد.
این فعال حقوق زنان ادامه داد: اما اکنون شاهد این هستیم که دختران ایرانی را در حالی به آموزش‌ها بی‌انگیزه می‌کنند که سن ازدواج هم بالا رفته است و با این سیاست‌های جداسازی که در پیش گرفته‌اند سن ازدواج از این هم بالا‌تر خواهد رفت‌. ‌
وی به واکنش امام خمینی در ارتباط با تفکیک دختران و پسران در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: زمانی یک دانشگاهی می‌خواست دختر‌ها و پسر‌ها را در کلاس از یکدیگر جدا کند و بین آن‌ها دیوار بکشند اما زمانی که امام خمینی از موضوع اطلاع حاصل کردند، شبانه به فرزند خویش حاج احمد آقا فرمودند که همین امشب این دیوار باید خراب شود‌. ‌
جلودارزاده با تاکید براین اینکه بیش از ۳۰ سال در جمهوری اسلامی زحمت کشیده شده است تا تعبیض‌های آموزشی از بین برود، افزود: برای رفع تبعیض نسبت به دخترانی که از تحصیل در دوره‌های راهنمایی و متوسطه در روستا‌ها و نقاط دورافتاده محروم شده بودند تلاش بسیاری صورت گرفت اما حالا دارند انگیزه تحصیل راهم از دختران شهری می‌گیرند.
وی خاطرنشان کرد: دختران اگر با این وضعیت ازدواج تحصیل هم نکنند با توجه به اینکه کارمناسب هم برای همه آن‌ها وجود ندارد پس چه باید بکنند، ‌با این نحوه اداره کردن کشور می‌خواهیم دنیا را هم مدیریت کنیم.
این فعال حقوق زنان افزود: وقتی که زمینه‌های تحصیل علم، دانش و آگاهی را برای زنان جامعه ببندیم و آن‌ها را از دسترسی به علوم روز محروم کنیم در واقع آن‌ها را دراین دنیا زنده به گور کرده‌ایم زیرا انسان ابتدا جسمش به گور نمی‌رود بلکه روحش است که به گور می‌فرستیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر