۱۳۹۱ مرداد ۲۹, یکشنبه

تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها؛ نه علمی، نه اسلامی
                                                              

نشست خبری ائتلاف اسلامی زنان با موضوع بررسی تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها برگزار شد و شرکت کنندگان بر غیرعلمی و غیراسلامی بودن تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها تاکید کردند.
به گزارش ایسنا، معصومه رضایی دبیر کل جامعه اسلامی زنان در این نشست با بیان اینکه «قصد ندارم از جنبه کرامت انسانی و بحث‌های روانشناسانه و جامعه‌شناسانه به تفکیک جنسیتی و تک جنسیتی‌کردن دانشگاه‌ها بپردازم بلکه از دیدگاه سیاست و دولت درباره این موضوع بحث می‌کنم»، گفت: این گونه اقدامات امنیت روانی و اجتماعی زنان را به مخاطره می‌اندازد. مگر نه اینکه زنان، مادران و دختران و خواهران این ملت و نیمی از پیکره جامعه هستند پس چگونه ممکن است که امنیت روحی روانی و اجتماعی این حوزه به خطر بیفتد و نیم دیگر در آرامش به سر ببرند؟ دبیر سیاسی جامعه زینب(س) از مسئولان و دلسوزان نظام درخواست کرد که جلوی این تلاطمات را بگیرند و اجازه بدهند زنان- که قرار است از دامنشان مردان به معراج بروند- در کمال آرامش زندگی کنند.رضایی در پایان با اشاره به دیدگاه امام(ره) نسبت به زنان اظهارکرد: ایشان در وصیت‌نامه خود می‌فرمایند: ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و کلان در صحنه‌های فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر هستند و همدوش مردان یا بهتر از آنان در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند؛ و آنان که توان جنگ دارند، درآموزش نظامی که برای دفاع از اسلام و کشور اسلامی از واجبات مهم است شرکت می کنند و از محرومیتهایی که توطئه دشمنان و ناآشنایی دوستان از احکام اسلام و قرآن بر آنها بلکه بر اسلام و مسلمانان تحمیل کردند، شجاعانه و متعهدانه خود را برهانند.
باید فرصت‌های جدید ایجاد شود
طاهره رحیمی، دبیر کل جامعه فاطمیون نیز در سخنانی تاکید کرد: باید به جوانان فرصت، آگاهی و امکان انتخاب رشته‌های تحصیلی را بدهیم و اگر در رشته‌ای برای دختران محدودیت قائل می‌شویم به تناسب آن باید فرصت‌های جدید برای آنان ایجاد کنیم.وی با اعلام مخالفت با آنچه آن را تفکیک جنسیتی و تک جنسیتی کردن دانشگاه‌ها می‌خواند، گفت: متاسفانه برای بسیاری از رشته‌های تحصیلی شغل تعریف نشده یا مشاغل خیلی کمی برای آنان وجود دارد یا برخی از مشاغل برای زنان طاقت فرساست و یا در شأن آنان نیست. دبیر‌کل جامعه فاطمیون افزود: باید به زنان اطلاع‌رسانی شود که چند‌درصد از فارغ‌التحصیلان از تحصیل خود در رشته‌های مهندسی رضایت دارند. چند درصد از آنان موفق به پیدا کردن شغل شده‌اند و چقدر از کارفرمایان آنان از عملکرد مهندسان زن رضایت دارند. وی با اشاره به فعالیت دانشگاه‌های تک جنسیتی همچون دانشگاه امام صادق (ع) و‌الزهرا(س)، گفت:‌ باید بررسی کنیم که آیا موفقیت آنها در اشاعه احکام اسلامی بیشتر و آسیب‌های اجتماعی در آنها کمتر بوده است یا خیر؟ سپس اقدام به تک جنسیتی کردن دانشگاه‌های مختلف کشور کنیم.
شرایط یکسان تحصیل برای دختر و پسر
فاطمه ایل‌شاهی دبیر کل جمعیت زنان پیرو حضرت زهرا (س) نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها نیاز به یک کار دقیق دارد اما بدون انجام کار کارشناسی این گونه تصمیمات توان جامعه را تضعیف می‌کند.وی افزود: باید شرایط یکسان تحصیل برای دختر و پسر در دانشگاه‌های یک شهر فراهم شود و نتایج این کار بررسی شود و در صورت مطلوب بودن نتیجه‌های به دست آمده، این الگو حتی به دنیا عرضه شود.ایل شاهی در پایان گفت: برخی معتقدند ازدواج دانشجویی به طلاق می‌انجامد پس لازم است آن‌ را محدود کنیم. این در حالی است که چنین تصمیماتی نیاز به کار کارشناسی دارد و تصمیم عجولانه نتایج مطلوبی در پی ندارد.
مهاجرت دختران
اشرف گرامی‌زادگان حقوقدان در این نشست یکی از تبعات تک جنسیتی یا تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها را مهاجرت خانواده‌ها و یا دختران خواهان تحصیل به دانشگاه‌های استان‌های دیگر و یا حتی خارج از کشور برشمرد و گفت: بی‌شک همین موضوع مشکلاتی را برای دختران و خانواده‌های آنان ایجاد می‌کند.
تفکیک مبنای علمی ندارد
همچنین الهه کولایی عضو‌هیات علمی دانشگاه نیز در این نشست در سخنانی گفت: تفکیک جنسیتی رشته‌های آموزشی مبنای علمی نداشته و تنها براساس یک نگرش سطحی به بازار کار صورت گرفته است.وی با سلیقه‌ای و غیر کار‌شناسی خواندن این اقدام، گفت: عدالت در حوزه اجتماعی و اقتصادی با عدالت در حوزه آموزشی، ایجاد فرصت‌های برابر برای همه انسان‌ها و به فعلیت در آوردن استعدادهای آن‌ها آغازمی شود.وی تصریح کرد: وظیفه تصمیم گیرندگان و مسئولان جامعه است که برنامه ریزی و سیاست‌های مناسبی را برای استفاده از این نیروی بالفعل در جامعه انجام دهند، نه اینکه به ساده‌ترین شکل ممکن نسبت به پاک کردن صورت مساله اقدام کنند.وی با انتقاد از ارتباط دادن رشته‌های تفکیک جنسیت شده دانشگاهی به بازار کار تصریح کرد: آیا این فقط مشکل دختران است که بازار کاری برای رشته‌های مورد علاقه‌شان وجود ندارد و آیا مردان فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف همچون پزشکان همه مشغول به کار هستند؟
توجیه اسلامی ندارد
دبیرائتلااف اسلامی زنان نیز که در نامه‌ای به این نشست نقطه نظرات خود را اعلام کرده بود، گفت: ‌ گرفتن فرصت‌ها از زنان و ارائه طرح‌ها و نظراتی که دایره انتخاب زنان را محدود می‌کند توجیه اسلامی ندارد.توران ولی مراد با اشاره به تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها گفت: این طرح در حالی مطرح می‌شود که تحقیقاتی که نشان دهنده نتایج علمی آن باشد ارائه نشده وشاخص‌های اندازه‌گیری جهت دستیابی به نقطه مطلوب مشخص نیست. وی اسلامی شدن دانشگاه‌ها با اجرای چنین طرح‌هایی را فقط یک ادعا دانست وافزود: اگر مسئولان می‌خواستند با اجرای این طرح، راه‌های جدید و امکانات بیشتری را برای دختران با ایجاد فرصت‌های بیشترایجاد کنند جای تقدیر داشت. ولی مراد با بیان اینکه بر‌اساس نگرش اسلام با در‌نظر گرفتن کلمه نفس واحده در قرآن، زن و مرد جایگاه برابر انسانی دارند، افزود: پس هردو اجازه دارند ابزارهای رشد خود را داشته باشند و محروم کردن از ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته‌های مورد علاقه و گرفتن این فرصت‌ها از دختران تبعیض‌آمیز است؛ این درحالی است که اسلام دین عدالت است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر