۱۳۹۱ مرداد ۲۲, یکشنبه

دو زمین لرزه شدید تبریز را لرزاند

مرکز لرزه‌نگاری کشوری، وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران عمق این زمین لرزه ها را ۱۰ کیلومتر اعلام کرده است.

مرکز زلزله‌شناسی آمریکا نیز دو زمین‌لرزه به بزرگی ۶.۳ و ۶.۲ در مقیاس ریشتر را در شمال غرب ایران ثبت کرده است. یک زلزله در ۴۸ کیلومتری شهر تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی و زلزله دوم در ۲۰ کیلومتری شهر اهر رخ داده است.

براساس گزارش‌ها، شدت زلزله موجب وحشت ساکنان تبریز شده و آنها در خیابان‌ها به سر می‌برند.

خبرگزاری فارس گزارش داده است که شبکه‌های تلفن همراه و ثابت تبریز نیز با اخلال روبه‌رو شده است. این خبرگزاری از بروز دو زمین‌لرزه در شهر ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی نیز خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، برقراری ارتباط تلفنی با تبریز دشوار شده است و برخی ساختمان‌های این شهر بر اثر شدت زمین‌لرزه ترک خورده‌اند.

مرکز زلزله‌شناسی یورومدیترانه نیز پس‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۷ در مقیاس ریشتر در حوالی شهر اهر ثبت کرده است.


تعداد قربانیان زلزله اذربایجان از ۲۵۰ نفر گذشت/ 1800 نفر مجروح حادثه


حسن قدمی درباره آخرین تلفات زلزله 6.2 دهم ریشتری که روز گذشته در استان آذربایجان شرقی رخ داد اظهار داشت: آخرین آمار کشته شده‌ها به 250 نفر رسیده است و 1800 نفر نیز زخمی شده اند.
وی با اشاره به اینکه عملیات امداد و نجات به پایان رسیده است بیان داشت: 110 روستا خسارت دیده‌اند و امید است آمار کشته شده‌ها از این مقدار افزایش پیدا نکند.
قدمی از حضور وزیر کشور در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: جلساتی با حضور وزیر کشور برگزار شدو دستورات لازم داده شده است.
رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور یاد آورشد: در هیچ روستایی زیر آوار مانده نداریم و در حال حاضر اقلام و امکانات مورد نیاز در حال توزیع است.


راه ارتباطی از تبریز به اهر قطع است
رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی از تیم‌های ارزیاب مستقر در منطقه، چهار روستای خرمالو، آهن‌لو، حیغه، ورزگاه در این حادثه خسارت دیده‌اند، گفت: ارتباط با روستای ورزگاه واقع در شهرستان مهربان قطع است.
معصومی، رییس اورژانس کشور نیز گفت: براساس تماس‌های دریافتی از ستاد تبریز، ترکیدگی لوله گاز در اطراف اهر حادثه آفرین شد.
وی با بیان اینکه تعدادی از خانه‌ها در اثر زمین لرزه در اهر تخریب شد، گفت: راه ارتباطی از تبریز به اهر (۱۵ کیلومتری اهر) به علت تخریب قطع است که آمبولانس‌ها مجبور شدند از مسیر مشکین‌شهر به ورزقان بروند.
وی افزود: برابر آمارهای دریافتی حدود ۲۵ هزار تن در این روستاها زندگی می‌کنند.
دکتر فرهنگ احمدی گیوه رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در خصوص جزییات زمین لرزه حوالی اهر و ورزقان گفت: پس از دو زمین‌لرزه بالای شش ریشتر، پس لرزه‌های کوچکتری در این منطقه به وقوع پیوست.
وی افزود: همچنین پس لرزه‌های بسیار زیادی نیز زیر سه ریشتر در این منطقه رخ داده است.
رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توان گسل مسبب این زلزله را معین کرد، گسل شمال تبریز را یکی از معروف‌ترین گسل‌های این منطقه نام برد.
دکتر محمد قیطانچی رییس بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان اینکه در حال حاضر موقعیت دقیق گسل مسبب زمین‌لرزه اهر مشخص نشده است، تصریح کرد: حوالی استان آذربایجان شرقی گسل‌های کوچک فراوانی وجود دارد که احتمالا وقوع دو زمین لرزه با بزرگای بالای شش ریشتر بر روی گسل‌های مجاور نیز تاثیر داشته است و به دلیل اینکه شاخه‌ها و گسل‌های فرعی متعددی در آن منطقه وجود دارد، انتظار داریم، پس لرزه‌ها تا مدتی ادامه داشته باشد.
وی با بیان اینکه نمی‌توان به طور دقیق اعلام کرد که پس‌لرزه‌ها تا چه زمانی ادامه دارد، خاطرنشان کرد: به احتمال فراوان تا ۲۴ یا ۴۸ ساعت آینده شاهد بیشترین پس‌لرزه‌ها خواهیم بود.
رییس بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان اینکه کانون این زمین لرزه بین شهرستان اهر و ورزقان بوده است، خاطرنشان کرد: این زمین لرزه سطحی بوده و شدت زیادی در حوالی کانون زلزله داشته است. زمین‌لرزه‌های سطحی مدت دوام چندانی ندارند، اما در فواصل دور به آرامی و در زمان‌های طولانی خود را نشان می‌دهد.
آسیب دیدگی 4 شهرستان و 6 روستا

سخنگوی جمعیت هلال احمر با تشریح آخرین وضعیت وقوع 2 زلزله 6 ریشتری در آذربایجان شرقی گفت: طبق گزارش تیمهای ارزیابی 4 شهرستان آسیب دیده است.

پویا حاجیان در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: شهرستانهای اهر، ورزقان، مهربان و هریس همراه با 6 روستا آسیب دیده است.

وی گفت: همچنین سه باب واحد مسکونی در شهرستان ملکان تخریب شده و ارتباط با روستای ورزقان از توابع شهرستان مهربان هم قطع است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر